Vi tenker
i samme baner
Foran den majestetiske bakgrunnen av Pyreneene, med Tour de France i full gang, ønsker Dag Otto Lauritzen å snakke om noe han brenner for: Hverdagstrim. Dette konseptet er hjertet av samarbeidet mellom bilprodusenten Škoda og hans klesmerke, DO2.
«Det handler ikke bare om tøyet eller bilen. Det handler om å inspirere folk til å komme seg ut og nyte naturen,» sier Lauritzen. Både Škoda og DO2 har et felles mål om å motivere folk til å være aktive i hverdagen.
Snart starter den 6. etappen av Tour de France 2023, som går over det legendariske fjellpasset Col du Tourmalet. Likevel tar han seg tid til en prat om sitt og familiens nye hjertebarn – klesmerket DO2:
Lauritzens kjennskap til Škoda går langt tilbake. I 20 år har den tsjekkiske bilprodusenten vært partner for verdens største sykkelritt.
– Akkurat det er litt gøy, da: At Škoda har fått et slikt innpass i billandet Frankrike, sier Dag Otto.
Også i år kjører han foran feltet for å komme tett på folk og atmosfære – i en Škoda.
Familieprosjekt
D02 er et familieprosjekt for Lauritzens. Dag Otto tester alle produkter selv, men får også god hjelp av de andre familiemedlemmene. Spørsmål om farger på dametøyet tas for eksempel med hjem til kona Ellen, datteren Line og svigerdatter Tiril Sjåstad Christiansen.
Sønnen Stian Lauritzen er daglig leder av DO2. Han deler pappas engasjement for at folk skal komme seg ut og være aktive, og han legger til:
– DO2 tøyet skal appellere til de fleste, kvalitet i alle ledd og miljøvennlige tekstiler.
Siden D02 ble startet i 2022 er merket blitt anerkjent for nettopp dette. Nå er klærne fra merket for eksempel å finne i 15 Anton Sport-butikker.
Sammen har Škoda og DO2 en felles visjon: Å inspirere hverdagsmennesket til å komme seg ut og være aktiv. «Vi tenker i samme baner,» sier Lauritzen. «Det er denne delte lidenskapen som driver vårt samarbeid og hjelper oss med å gjøre en forskjell.»
– DO2 tøyet skal appellere til de fleste, kvalitet i alle ledd og miljøvennlige tekstiler.
Ikke bare hverdagstrim
Sykkeltøyet Škoda x DO2 har også fått luftet seg i flere prosjekter som kanskje ikke er direkte hverdagstrim denne sommeren.
I forkant av årets Tour de France dro daglig leder i Ullern IF og tidligere profesjonell fotballspiller, Alexander Aas, ut på en sykkeltur fra Oslo til startbyen Bilbao.
Målet var å samle inn penger til et medlemsfond for de som ikke har råd til å drive med idrett, og det ønsket den lokale Škoda-forhandleren å støtte. Alexander syklet 2646 km og fullførte distansen på ni dager med 20 kg bagasje, og han samlet inn over 80 000 kroner til formålet.
Vel fremme i Bilbao møtte han TV2 sin reporter. Klippet kan du se her.
Mange har også stiftet bekjentskap med serien Klatrekongen under Tour de France sendingene på TV2. Her får treningsglade kjendiser kjenne på melkesyre og mestring i den beryktede bakken fra Sundvolden til Kleivstua – mens de plages og motiveres av Dag Otto Lauritzen og Marius Skjelbæk i følgebilen bak.
Sesong to ble spilt inn tidlig i mai, og kan sees i sin helhet på TV 2 Play.